Naar het zuiden! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu Naar het zuiden! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu

Naar het zuiden!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

21 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

Dinsdag 21 juli 2015

05.00! Pffff. Koffers van tevoren gepakt om nog wat tijd uit te sparen. Als haringen in een ton met de hotel shuttle naar het vliegveld van Johannesburg, want we zijn niet de enigen die vroeg naar het vliegveld gaan. Inchecken, vliegen, landen, auto huren en hup van Johannesburg via het vliegveld van Port Elisabeth naar Knysna. Het weer was wel even wennen: van de droogte en de relatieve warmte van meer dan twintig graden overdag in het noordoosten naar de regen en vochtigheid in het zuiden van dit land aan de kust.
Het is aan de kust echter heel erg groen en op weg naar Knysna wordt het duidelijk dat het ook hier weer wonderschoon is met de heuvels, bergen, dalen en uitgestrekte vlakten, die elkaar voortdurend afwisselen. Uiteindelijk zijn we in Knysna aangekomen, We overnachten in 'Oyster Kreek Lodge. 's Middags hadden we al uitgebreid gegeten, dus vanavond eigenlijk geen zin meer om het stadje te bezoeken. We zijn immers vroeg opgestaan en we gaan vroeg slapen om fit te zijn voor de volgende dag.

Woensdag 22 juli 2015

Vanmorgen opgestaan met het traditionele Engelse ontbijt met roerei, worst, toast en spek. Glaasje jus d'orange en een kop koffie... en klaar voor de rest van de dag. We hadden het plan opgevat om walvissen te gaan spotten. Het onstuimige weer heeft de plannen gedwarsboomd. Nog even een telefoontje wagen waarin de bevestiging volgde dat het spotten van de vissen niet kunnen doorgaan. Jammer! Dan maar de omgeving spotten. Het mooie is, dat het weer geleidelijk om slaat: regen, wind en zowaar onweer gedurende de nacht en vroege ochtend en gedurende de dag steeds meer zon! We besluiten om naar één van de twee 'heads' te gaan: de twee hoog opreizende rotsen, die met elkaar de toegang vormen voor het water van de oceaan tot de lagune waaraan Knysna is gelegen. Het uitzicht vanaf de rots over de lagune, de stad, de oceaan en de verschillende wijken, die op de zandplaten in de lagune zijn gebouwd, zijn heel mooi. Vanaf het uitzichtpunt reden we naar beneden voor een kop cappuccino in de gelegenheid aan de monding van de lagune. We hebben veel lol en we praten veel met elkaar. Heerlijk om met elkaar op vakantie te zijn. We rijden vervolgens terug langs de kust naar een ander uitkijkpunt, we zoeken schelpen aan de vloedlijn en bezoeken op de weg terug naar Knysna de winkeltjes langs de route, die we eerder op de heenweg gezien hadden. Bovendien een prima lunch genoten. O
We hebben vervolgens in Knysna geborreld in de volle zon op het terras van het café in de monding van de lagune, omgekleed in de lodge om aansluitend te eten in het meest gewaardeerde visrestaurant van de stad. Heerlijk! Genoeg energie om de volgende dag weer vroeg op te staan!