Wederom boats, trains and plains! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu Wederom boats, trains and plains! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu

Wederom boats, trains and plains!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

08 Augustus 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na de heerlijke week op Koh Tao en op de Giamani met Rob en Milou, was het maandag tijd voor de volgende etappe in het reisprogramma. Rond 15 uur stapten we op de Lompraya ferry op weg naar Chumpon alwaar we de slaaptrein van 19.30 naar Hua Hin hadden gereserveerd. We waren er bijtijds dus koffers op het station gedropt en met de Berbers Chumpon in. Heerlijk gegeten bij een klein eettentje voor de grote som 1200 Bath met 10 personen (oh nee 9, Fleur vond het er zo vies dat ze niks wilde eten, viel heel erg mee vond de rest) omgerekend zo ongeveer 30 euro. Daar wordt een mens vrolijk van!
Terug op het station, klaar om afscheid te nemen, bleek de trein een uur vertraging te hebben. Dan nog maar ergens een biertje drinken en wachten. De trein van de Berbers vertrok om 21.30 uur, die moesten dus sowieso nog wachten. Om 20.30 uur was het dan eindelijk zover. Onze slaapcabines opgezocht, even lezen en binnen korte tijd was vrijwel iedereen onder zeil. Wijs geworden van de vorige treinrit had mijn wekker een kwartier voor aankomst gezet (we werden toen zeer ruw 3 minuten voor aankomst gewekt en moesten ons toen nog aankleden en de spullen bij elkaar zoeken). Toen ik mijn wekker hoorde dacht ik dus ook nog ruim de tijd te hebben, maar wat schetst mijn verbazing: binnen enkele minuten begon de trein te remmen en niemand had ons gewaarschuwd! Snel de deur geopend om te kijken waar we waren en ja hoor: Hua Hin. Daar krijgt een mens stress van zo supersnel opstaan en dan schakelen. Iedereen als een speer gemobiliseerd en binnen 2 minuten stonden er 5 slaperig, verfomfaaid uitziende europeanen op eenThais station dat volledig uitgestorven was. Geen transfer te bekennen, dus maar een taxi (de enige die in velden en wegen te zien was) geregeld en snel ingecheckt in het hotel. Dit hotel, zo bleek de volgende dag, is een redelijk kleinschalig opgezet parkje met bungalows. Prettige kamers, mooi aangelegde tuin, lekker ontbijtje. Beetje klein zwembadje, leek op de foto's enorm en een prachtig strand waar niemand lag, enkel bewoond door hele kleine krabbetjes (formaat flinke mier) waar Hans zich prima mee heeft vermaakt. Twee lekkere dagen aan het zwembad, waarbij de middag van de tweede dag vanaf 15 uur in het water viel want regen! Voor het eerst ook wat langduriger.
De plaats zelf heeft niet veel bijzonders te bieden, de verplichte avondmarkt met meuk en meuk en eetstalletjes en heeeeel veeeeel roodverbrande europeanen. Met name mensen met een scandinavische tongval kwamen we veelvuldig tegen. Daarnaast was hier de Duitse versie van Friet van Piet te vinden met Bundesliga voetbal in het weekend, het leek Torremolinos wel :-). Verder prima gegeten en gedronken en fijn gelezen. Op naar de volgende plaats: Chiang Mai. Deze ochtend zijn we om 7.30 uur na een vlucht van een uur en een autorit van 2,5 uur (1.30 uur vertrokken.....) aangekomen. Twee jaar geleden waren we hier ook en dat was ons goed bevallen.
Na een snel ontbijt in ons hotel zijn we met een taxibusje voor 20 Bath pp, 50 cent, naar de belangrijkste Wat=tempel getogen. Deze uitgebreid bekeken, stamt uit 1300 nogwat. Hier werden we aangesproken door een aardige man die ons kon rondrijden voor 200 Bath, circa 3 uur! Gingen we naar 2 tempels buiten de stad en moesten we wel even mee naar wat ambachtsdingen kijken, hoefden we niks te kopen, maar dan kreeg hij zijn benzinestempels en daarom was het zo goedkoop. Wij vonden het prima, want toch wel moe, ondanks het slapen voor vertrek, in de bus en in het vliegtuig.
Twee prachtige tempels bekeken, wederom meer dan 600 jaar oud, waarbij we bij de Wat Chedi Yod, een vervallen tempel in Indiaase stijl, voor good luck een hele zwik vogeltjes hebben bevrijd die in een heel klein kooitje zaten. Kostte 400 Bath en we waren er allemaal een beetje ellendig van. Helaas kunnen wij met zijn 5en het land niet veranderen.
Daarna naar een Gemsstore: edelstenen dus. Eerst in de werkplaats kijken waar een paar Thai voor de vorm wat zitten te prutsen met zilver en stenen, vervolgens kwamen we in een énorme toonzaal met vitrines vól met bling bling dat pijn deed aan onze ogen, van de glitter én van de lelijkheid! We werden rondgeleid door een aardige Thaise dame die Nederlands sprak. Ze deed erg haar best, maar we konden maar moeilijk verhullen dat we het superlelijk vonden. De juffrouw werd alras chagrijniger. Helemaal aan het einde van de rondgang vonden we een vitrine met leuke dingen: een klein amethisten hartvormige hanger en dat soort dingen met de geweldige prijzen als 100 Bath en 200 Bath. De meiden hebben hier 700 Bath weten stuk te slaan waar deze dame, volgens onze chauffeur, 2% van krijgt......vervolgens naar een werkplaats voor lack. Hier waren we binnen 5 minuten de deur weer uit, Yut, onze chauffeur weer een stempel voor benzine rijker! Daarna volgden er nog een zilvergebeuren waar Dieuwertje en Marieke een mooie ketting hebben gekocht en nog een winkel met zijde sjaals en allerlei lappen en doeken. Yut had zijn stempels binnen, wij hadden erg veel lol en we togen naar de laatste tempel Wat Chedi Luang. Na deze te hebben bezichtigd, moest er dringend worden gegeten en gechilld! Kinderen richting zwembad, Anne naar de massage en Hans naar het zusterhotel om in de fitness aldaar een halve marathon te gaan hollen! Vanavond staan de avondmarkt en een foodcourt met heerlijk Thais eten dat we nog weten van de vorige keer, op het programma en vroeg het bedje in!