Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

26 Juli 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag wederom vroeg op, hoera......om 8 uur wacht onze gids om ons mee te nemen naar Angkor Wat en nog een slordige 1000 tempels. Onze gids spreekt goed engels en vertelt over de geschiedenis van het tempelcomplex en hoe in 1866 een fransman tijdens de jacht, in de jungle, een top van een stupa boven de bomen zag uitsteken. Hij heeft vervolgens een enorme hoeveelheid tempels ontdekt en waarschijnlijk heel veel edelstenen geroofd die sommige tempels versierden, dit alles onder het motto 'finders keepers!'.
Na een ritje van circa 15 minuten kunnen we dan de Angkor Wat aanschouwen. Prachtig! Het is een enorme lange muur die via een brug toegang geeft door een poort waarna je de tempels aan het einde van een verhoogde weg ziet liggen. Links en rechts van de weg kleine gebouwen, bibliotheken van de koning, gevolgd door 2 vijvers aan weerszijde van de verhoogde weg. Aangezien het een prachtige dag is, onbewolkt en dus zon, is het snikheet. Gelukkig komen er vrijwel direct kinderen op je af gerend om je van allerlei rommel aan te smeren, en hebben we 4 waaiers aangeschaft van een schattig klein meisje. Nu was het hek van de dam, we werden nog erger belaagd door de meest schattig uitziende kinderen, die zodra ze door hadden dat je niks ging kopen, een stuk minder schattig werden en soms ronduit chagerijnig.
Gewapend met waaiers trokken we op naar de hoofdtempel. In het midden bevinden zich 5 torens en omheen is een galerij met allerlei vertellingen in reliëf. Prachtig om te zien, vooral in de wetenschap dat dit uit de 6e eeuw stamt. De tempels waren allen Hindu, hoewel inmiddels Boeddha ook zijn intrede had gedaan.
Na deze tempel reden we met onze airconditioned (goddank) bus naar Angkor Thom, de tweede tempel Bayon. Wederom oh en ah. Het hele complex omvatte een enorme stad waar op het hoogtepunt circa 1 miljoen mensen woonden (11e - 16e eeuw). Ivm oorlogsdreiging en de gunstiger ligging aan de rivier werd de hele goe gemeente toen verhuisd naar Phnom Penh. Van de huizen is niets over omdat alleen tempels in steen gebouwd mochten worden en huizen van hout. Zelfs het paleis van de koning was van hout.
Tijdens een praatje met de gids, bleek weer hoe ingrijpend het bewind van Pol Pot en de Khmer Rouge is geweest: toen hij 3 was is Phnom Penh gevallen (17 april 1975) en is zijn vader 's morgens vroeg opgehaald, zogenaamd om op oefening te gaan (hij was officier in het leger). Vervolgens is hij meegenomen en vermoord. Zijn moeder is met hem en zijn zusje van 2 maanden in een vrachtwagen naar een andere plaats gestuurd, waarschijnlijk om ook vermoord te worden, ware het niet dat zijn zusje stierf tijdens de rit en ze haar mochten begraven in een dorpje. Ze zouden hun daarna op komen halen, maar zijn moeder heeft hem meegenomen naar een andere plaats en ze zijn zo ontkomen. Ook zijn grootvader is weggevoerd, door soldaten, kinderen van 13 jaar oud, met geweren. Zijn grootmoeder heeft toen zelfmoord gepleegd om haar kinderen te beschermen. Wat een ellende, wat een verhalen.
Hierna reden we door naar het volgende hoogtepunt, omderwijl nog vele tempels passerend en na een ritje van 5 minuten waren we bij de Elephant Terrace en de Leper King terrace. Het terras voor de olifanten was eigenlijk een soort hoge, grote tribune met een bordes voor de koning. De muur onder het terras was volledig versierd met reliëfs van olifanten en naar verluidt kwam de koning hier olifanten keuren voor zijn leger. Het Leper King rerrace is kleiner en heeft een tunnel met prachtige reliëfs. Het dankt zijn naam aan het beeld van de koning met een halve hand.
Hierna was het lunchtijd, waar Bregje erg blij mee was, het arme kind heeft al de hele vakantie alsmaar honger en ze vindt alles lekker! Lunch in een toeristenrestaurant, wat overigens wel erg lekker was.
Daarna door na, voor ons het hoogtepunt, Ta Prohm. Tempel uit 11e eeuw, door koning gebouwd om zijn moeder te eren, daar heb je nog eens wat aan, zo'n kind! In deze tempel vond een groot deel van de film Lara Croft Tombraider plaats. De tempel was volledig overgroeid door bomen, en dan van die enorme woudreuzen! Er wordt veel gerestaureerd, maar nog altijd staan overal de bomen in en op de tempel. Prachtig om te zien.
Inmiddels waren we aardig tempelmoe aan het worden, maar van onze gids moesten we nog echt 2 kleinere tempels bekijken en de slangentempel beklimmen voor het uitzicht. Dit hebben we braaf gedaan, waarna we terug naar het hotel werden gebracht, helemaal moe en warm. Het was inmiddels 5 uur. 2 heerlijke uurtjes aan het zwembad doorgebracht met een paar lekkere koele biertjes om weer een beetje bij te trekken.
Omdat Marieke de enige van ons clubje is die niet van citroengras, koriander, thaise basilicum, ananas, mango enzovoort houdt, mocht zij deze avond kiezen wat we gingen eten: pizza! Siem Reap is een echte drukke toeristenstad, dus een italiaan was snel gevonden. Zowaar hadden ze echte italiaanse produkten en wijn, het leek wel of we in Lucca waren, ook wel even lekker. Hierna was het bijtijds de mand in, want morgen wacht een lange reisdag, met om 8 uur vertrek naar de grens om terug te reizen naar Bangkok. Slaap lekker!