Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annemarie Lieshout-van Embden - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

29 Juli 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kuala Lumpur 27 - 29 juli 2016

1.6 miljoen inwoners. Twee keer zo groot als Amsterdam, maar als je in de stad rondloopt en vanaf de Petronas Twin Towers over de stad kijkt, dan zou je deze stad veel groter schatten. Er is heel veel hoogbouw met indrukwekkende wolkenkrabbers. Wij hebben een verblijf van drie nachten in het Fraser Hotel geboekt. Het Fraser Hotel ligt in het financial district, op loopafstand van Chinatown en 'The Golden Triangle', het gebied alwaar je prima kunt uitgaan. Het is een hele omschakeling van het provinciaal aandoende Malakka naar de wereldstad Kuala Lumpur.
Na het inchecken zijn we direct de stad in gegaan. De Petronas Twin Towers staan nagenoeg om de hoek en al snel staren we naar de hoogste Twin Towers in de wereld: 86 verdiepingen met een architect die de islamitische bouwkunst in het het gebouw heeft verwerkt door de torens middels 8 rondingen vorm te geven. Het aanzicht bestaan uit glas en roestvrij staal. Er is geen steen of beton te zien en het gebouw weerkaatst het zonlicht. Prachtig.
Kuala Lumpur heeft een goed openbaar vervoer bestaande uit bus, metro en sky train. Annemarie loopt met plattegrond, reisgids en metroplan als vanouds voorop en in no time staan we middenin China Town, waar we naar hartelust kunnen rondstruinen op de bekende oosterse markten. Heel de wereld maakt selfies en in Kuala Lumpur kunnen met name de Berbers naar hartelust fotobommen. Meestal heeft dat tot gevolg dat uiteindelijk alle kinderen bij chinezen op de foto worden verzocht.
We wandelen veel en we gaan uiteindelijk naar het hotel om ons op te frissen, te zwemmen en te relaxen voordat we 's avonds op zoek gaan naar een foodcourt. Noodles, soepen, nasi, mie of andere pasta met kip, varken, rund of vegetarisch. Alles hoog op smaak door alle specerijen en kruiden, die erin worden verwerkt. Heerlijk. Maleisië is een redelijk islamitisch land, waarin je echt op zoek moet naar wijn! Gelukkig is bier nagenoeg overal te verkrijgen. We gaan laat aan tafel en om half twee gaan we pas slapen. De volgende dag besluiten we wat rustiger aan te gaan doen, maar dat blijkt slechts en ijdele gedachte, want 's avonds blijken de eerste blaren door het lopen op slippers te ontstaan.
Kuala Lumpur is een echte Aziatische stad, maar de stad is erg schoon, de wegen zijn prima en er zijn veel westerse invloeden, die je terugziet in het winkelaanbod in de vele grote warenhuizen. De inwoners zijn erg vriendelijk en ondanks de drukte lijken de mensen relaxt en het valt op dat ze je veel minder benaderen, zoals ze dat in Thailand vaak doen. De prijzen zijn wat hoger dan in Thailand, de levensstandaard is hoger en je ziet minder armoede dan in Thailand.
We hebben een bezoek aan de Batu caves gebracht. Dit zijn een aantal enorme grotten net buiten Kuala Lumpur. Hindoes hebben deze grotten geadopteerd om er vervolgens een bedevaartsoord van te maken, die jaarlijks door een miljoen pelgrims worden bezocht. We raken er echter niet echt van onder de indruk en de grotten zijn op een vermakelijke manier ingericht met beelden die in de Efteling niet zouden misstaan. De vraag van een gids ter plekke of we uitleg wilden hebben het verhaal achter de beeldengalerij werd dan ook vriendelijk afgeslagen. De grotten zijn prachtig en de trappen erg hoog!!! 272 treden: iedereen spierpijn de volgende dag. Het stikt er van de apen en we worden nog getrakteerd op een échte tropische regenbui waardoor Rob een half uur heeft liggen slapen in een soort van gebedsruimte in afwachting van het einde van de bui.
De volgende dag staat een bezoek aan de Petronas torens op het programma. Voor een bezoek aan de Petronas Twin Towers heb je entreebewijzen nodig. Deze waren reeds besteld door Milou. Het bleek da t dit niet online betaald kon worden dus Anne en Milou gingen hier een uur van tevoren naartoe om dit te regelen. Daar aangekomen bleken de tickets voor de dag ervoor te zijn gereserveerd, gelukkig geen probleem, konden we een half uur later toch de torens in. De manier waarop dit weer geregeld is tot nu toe kenmerkend voor de relaxte en vriendelijke houding van de Maleisiërs.
In Petronas torens zijn alleen kantoren gevestigd, dus je kan niet zomaar binnenlopen. De gebouwen zijn op de 45e verdieping met een loopbrug of zogezegd looptunnel met elkaar verbonden. Het uitzicht vanaf deze brug over de stad is prachtig. Uiteindelijk gaan we verder tot net onder de spits op de 86e verdieping. Het is vreemd om vanuit de top op de daken van omliggende wolkenkrabbers te kijken. Zo hoog staan we! Opvallend hoeveel er wordt gebouwd en hoe dicht de gebouwen naast elkaar verrijzen.
Vrijdag is onze laatste dag in Kuala Lumpur. We besluiten om nog een keer naar een tradioneel foodcourt te gaan, waarna we naar het hotel gaan om met elkaar nog wat te drinken aan het zwembad. We nemen afscheid! De eerste week was super gezellig en we hebben veel lol gehad, maar de wegen van beide families scheiden. Volgende week treffen we elkaar weer op Penang Island aan de noord-oostkust van Malysië . Morgen vertrekken we naar Taman Negara, het nationale park met het 135 miljoen jaar oude tropische regenwoud en daarmee het oudste regenwoud van de wereld!